§ 4 Cofnięcie pozwolenia
(1) Pozwolenie uzyskane z naruszeniem prawa może zostać cofnięte ze skutkiem na przyszłość. § 2 ust. 4 zd. 4 znajduje odpowiednie zastosowanie.
(2) Organ wydający pozwolenie wyrównuje pracodawcy użyczającemu na jego wniosek uszczerbek majątkowy, który ten ponosi przez to, że posiadał zaufanie w istnienie pozwolenia, o ile jego zaufanie podlega ochronie uwzględniając interes publiczny. Na zaufanie pracodawca użyczający nie może się powołać, jeżeli
- uzyskał pozwolenie przez podstępne wprowadzenie w błąd, groźbę lub czyn karalny;
- uzyskał pozwolenie poprzez podanie informacji, które w istotnym odniesieniu były nieprawidłowe albo niepełne, lub
- wiedział o bezprawności pozwolenia lub nie wiedział wskutek rażącej lekkomyślności.
Uszczerbek majątkowy ustala się na kwotę nie wyższą niż sumę interesu, jaki posiada pracodawca użyczający w istnieniu zezwolenia. Uszczerbek majątkowego podlegający wyrównaniu zostanie ustalony przez organ udzielający pozwolenia. Roszczenie można zgłosić tylko w okresie roku; bieg terminu rozpoczyna się jak tylko organ udzielający pozwolenia wskaże na niego pracodawcy użyczającemu.
(3) Cofnięcie jest możliwe jedynie w terminie roku od momentu, w którym organ wydający pozwolenie uzyskał wiedzę o okolicznościach uzasadniających cofnięcie zezwolenia.
Pozwolenie na pracę tymczasową jak wiadomo może być udzielone na czas określony lub na stałe, jednak w żadnym z tych dwóch przypadków nie ma gwarancji, że pozwolenie będzie w okresie jego ważności nienaruszalne. Mogą zajść takie okoliczności, które będą uprawniały organ wydający pozwolenia do reakcji w istniejące pozwolenie i wydania decyzji, która ją w jakiś sposób wzruszy.
Cofnięcie pozwolenia następuje zawsze na przyszłość oraz dotyczy pozwoleń, które w chwili ich wydania były wadliwe.
Przyczyną wadliwości mogą być różne motywy – zależne od pracodawcy użyczającego lub też nie. W przypadku motywów zależnych od pracodawcy użyczającego, a w szczególności w przypadku jego winy lub przyczynienia się do wydania wadliwej decyzji, traci on zaufanie w istnienie pozwolenia i nie może żądać rekompensaty swojego uszczerbku majątkowego.
Takie przypadki zdarzają się najczęściej, a okolicznościami obciążającymi pracodawcę użyczającego są najczęściej:
– zatajenie informacji o karalności członków zarządu pracodawcy użyczającego
– zatajenie informacji o piastowaniu funkcji kierowniczych lub zarządzających przez członków zarządu pracodawcy użyczającego w innych agencjach pracy, które utraciły pozwolenie na skutek nieprawidłowości w prowadzeniu spraw związanych z pracą tymczasową (klasyk)
– zatajenie informacji o wcześniejszej działalności pracodawcy użyczającego jako agencja pracy i utracie pozwolenia na skutek własnych błędów.
Federalna Agencja Pracy weryfikuje wnioski pod kątem prawidłowości podanych danych w formularzach, ale nie jest w stanie sprawdzić wszystkich informacji tam zawartych i stąd też raz po raz zdarzają się pozwolenia, które przy pełnym prześwietleniu danych zawartych w formularzu nie powinny zostać wydane. W takich przypadkach organ wydający pozwolenie może sięgnąć po instytucję cofnięcia pozwolenia.
Jeśli cofnięcie nastąpiło z powodów innych niż wymienione wyżej (tj.obciążających pracodawcę użyczającego), może on starać się o zwrot utraconego uszczerbku majątkowego, który powstał na skutek wiary w trwałość pozwolenia.
Wysokość tego uszczerbku wylicza ostatecznie Federalna Agencja Pracy, ale warto zrobić to najpierw we własnym zakresie, bazując na zyskach przedsiębiorstwa opartych o obrót z niemieckimi pracodawcami użytkownikami. Zwrot tego uszczerbku nie może być mierzony tzw. interesem pozytywnym, czyli hipotetycznym założeniem swojego zysku w najbardziej komfortowej sytuacji ale bazować na tym, co udało się do tej pory osiągnąć.